МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ

     Адаптувала методику глобального читання у поєднанні з методикою кубиків   М. Зайцева; використовую методику «Нумікон» із паличками Куізенера; дидактичні матеріали педагогіки М. Монтессорі; мнемотехніку; інформаційно-комунікаційні технології; елементи вальдорфської педагогіки. 

Методика Нумікон
     Нумікон - це програма для формування математичних навичок у дітей, де використовується мультисенсорний підхід та застосовуються спеціальні набори наочно-практичного матеріалу. Дана програма була розроблена в Англії в 1996 – 1998 рр.. Вона зорієнтована на дітей, котрим важко засвоювати математику. Використання програми Нумікон дає можливість задіяти сильні сторони маленьких дітей та їх здатність навчатися практично, навчатися спостерігаючи, і здатність розпізнавати паттерни, тобто запам’ятовувати, а потім впізнавати стандартизовані зразки чи шаблони при наступних представленнях.

В Нуміконі числа від 1 до 10 представлені пластмасовими формами-шаблонами різного кольору, завдяки чому стають доступними для зорового та тактильного сприйняття.Форми Нумікону влаштовані так, щоб діти могли маніпулювати ними, вчитися розпізнавати паттерни і співвідносити їх з відповідними числами.Автори цієї програми переконані, що важливо використовувати в цьому процесі якомога більше каналів чуттєвого сприйняття дитини – слух, зір, дотик, а також підключати рух та мовлення.За допомогою деталей Нумікону можна наочно продемонструвати основні властивості натуральних чисел:
·        Кожне наступне число на один більше, від попереднього.
·        Різниця між парними та непарними числами.

Окрім того ми можемо засвоїти:·        Склад числа.
·        Додавання.
·        Віднімання.
·        Додавання з переходом через десяток.
·        Множення.
·        Ділення.

Крім Форм до набору входять також:·        різнокольорові кілочки, які можна використовувати як лічильний матеріал; вставляти в отвори Форм; для викладення послідовності, орієнтування на площині;
·        білі дошки з пухирцями та схеми для накладання, за допомогою яких можна викладати з Форм Нумікону картинки, наприклад кораблик, машинку і т.д;
·        «Чарівний мішечок», в якому діти на дотик знаходять вказаний предмет чи Форму;
·        Числова пряма;
·        Картки Нумікону;
·        Рулетки.
·        Навчально-методичний посібник.

Етапи роботи з Нуміконом
Початковий етап – сенсорний етап (накопичення досвіду і сенсорне насичення)
Мета: сформувати візуальне та тактильне уявлення про Форми-образи, деталі Нумікону.
     Початковий етап знайомства з Нуміконом передбачає, що діти маніпулюють та граються з деталями Нумікону: дивляться на них, крутять в руках, одягають на пальчики, виловлюють сачком із води; використовують в сюжетних іграх; нанизують Форми Нумікону чи кілочки на шнурок у вигляді намиста; фарбують і відзеркалюють на папері; видавлюють на пластиліні.Все це потрібно для того, щоб діти якомога більше розглядали і брали в руки деталі Нумікону і таким чином запам’ятовували їх візуально й тактильно.
     ІІ етап – характеристика ФормДіти дізнаються, що деталі мають різний колір та розмір, що в кожній Формі є різна кількість отворів. Деталі можна описувати такими словами, як «червона», «синя», «велика», «маленька», «найменша». Можна називати їх словами «три», «п’ять», «сім» і т.д. Проте на цьому етапі не пропонуємо дітям перераховувати кількість отворів у кожній формі. Всі деталі сприймаються цілісно, глобально. А слова «три», «п’ять», «сім» - поки що тільки імена (назви) жовтої, червоної та рожевої форм відповідно.Коли діти розпочинають конструювати з Форм Нумікону різноманітні площинні зображення (доріжки, будиночки, машини, тварин) за зразком чи по схемі, накладають деталі на білу дошку, намагаються скласти одну велику форму з двох і більше менших Форм. На даному етапі діти ознайомлюються з новою властивістю – Форми можна зістиковувати, розташовувати поруч.
     ІІІ етап – Форма - цифра – число.Пропонуємо дітям порівнювати Форми за розміром і викладати їх в ряд від найменшої до найбільшої. Одночасно діти ознайомлюються з цифрами та працюють з числовим рядом. Діти вчаться знаходити відповідність між цифрами та Формами Нумікону, спираючись на їх цілісне сприйняття, без перерахування отворів.
     ІV етап – ЛічбаПропонуємо перераховувати отвори, вставляти в них кілочки, камінчики, квасолини і т.п. і перераховувати, скільки їх вміщується в кожній Формі.
     V етап – АрифметичнийВикористовуємо Нумікон як додатковий наочний матеріал під час ознайомлення з арифметичними діями, наприклад додаванням. Щоб обчислити приклад 5 + 2 = 7, ми беремо Форму-5 і прикладаємо до неї внизу Форму-2, одержали Форму, яка схожа на Форму-7. Щоб перевірити результат, беремо Форму- 7, накладаємо зверху і переконуємося, що вийшло 7. Підкладаємо відповідний приклад. Формуємо математичне мовлення: 5 плюс два дорівнює 7 або 5 додати 2 буде сім.Також Нумікон дозволяє здійснювати арифметичні дії з переходом через десяток.Коли діти маніпулюють деталями, шукають їх в макаронах, на дотик у «чарівному мішечку», граються ними, закриваючи очі, порівнюють, підбирають відповідні цифри, у них поступово формується не тільки зорове і тактильне уявлення про ці форми, але й образи цих Форм і відповідних цифр. Тобто діти починають уявляти Форми Нумікону та числа, а потім дії з ними, не маючи реальних деталей перед очима.
     Система формування навички читання у дітей Вміння читати є важливим та необхідним для повсякденного життя людини.Вміння читати – це могутній інструмент, що використовується для розвитку мови та мовлення у дітей із синдромом Дауна. Крім того, вдосконалюючи вміння читати та писати, ми забезпечуємо когнітивний розвиток дитини. Навички читання допомагають дітям засвоювати навчальну програму, бути незалежними та самостійними в навчальному процесі та побуті.Спеціалісти Downsed International в результаті двадцятирічних досліджень побачили, що досягнення з читання дітей із синдромом Дауна значно зросли. Крім того, вміння читати прискорюють розвиток у дітей пам’яті та сприяють набуттю знань з рідної мови.В своїй роботі здійснюємо поетапне формування навичок читання.На початковому етапі використовуємо переважно глобальний метод читання, у букварний період поєднуємо глобальне читання та методику Зайцева. Кінцева наша мета – сформувати у дітей вміння усвідомлено читати цілими словами речення, тексти. Для цього ми використовуємо різні методичні прийоми, які не суперечать основним методикам, які ми використовуємо («Читайлик», зошит до кубиків Зайцева, конструювання речень, чистомовки....)
Переваги глобального читання:
·        Розвиток когнітивної сфери.
·        Розвиток мови та мовлення..
·        Попередження ознак дислексії та дисграфії.
·        Мотивація. Інтерес до читання.

Основні методичні прийоми.
·        Співвіднесення карток: слово до слова.
·        Вибір вказаного слова на прохання дорослого.
·        Співвіднесення: слово до картинки.
·        Самостійне називання карток зі словом.

     Використовуючи дану методику в навчальному процесі, необхідно дотримуватися наступних вимог:
- тематичність (підбирати слова з певної теми);
- зв’язок із життям, актуальність слів на даному етапі життя дитини, брати до уваги досвід дітей;
- інтегровані зв’язки (міжпредметні), не обмежуємося використанням методики на уроках читання.
- поступово вводити службові слова.     М.О. Зайцев вважав, що традиційний принцип оволодіння читанням негативно відображається на писхомоторному розвитку та здоров’ї дитини. Тому запропонував свій метод, в основі якого – «складовий підхід». Під складом мається на увазі пара з приголосної та голосної або ж одна буква.Усі діти починають говорити складами: ма (мама), та (тато). Не вміючи вимовити слово повністю, дитина виділяє найвиразнішу його частину: наголошений склад або той, що найбільше привертає увагу. Ділити слова на склади, як бачимо, - справа звична для дитини. Можливість їх побачити викликає у дитини інтерес. Показали МУ, Мо, МЕ, назвали їх – усе зрозуміло. 
«Побічні ефекти» використання методики Зайцева
1. Формується логічне мислення.
2. Розвивається пам’ять (запам’ятовують комбінацію з кубиків).
3. Виправляють логопедичні проблеми (перестановка складів: шоколад - кошолад).
4. Через багаторазове проговорювання та проспівування складів мовлення стає чіткішим.
5. Розширюється словниковий запас.
6. Розширюється кут зору.
7. Вдосконалюється вміння співвідносити, діяти за зразком.     Ми віримо і знаємо, що наші діти навчаться читати і ця навичка допоможе їм почуватися впевнено та спокійно у дорослому житті. Але для цього нам потрібно набратися терпіння і пам’ятати:
·        Можуть навчитися читати.
·        У кожного свій темп.
·        У всьому має бути система.
·        Комплексний підхід. 

5 коментарів:

Блог Оранської Ірини Володимирівни: Ментальні карти у роботі вчителя

Блог Оранської Ірини Володимирівни: Ментальні карти у роботі вчителя : ЩО ТАКЕ МЕНТАЛЬНА КАРТА? Майндмеппінг (mindmapping, ментальні ка...