ВИХОВАННЯ

Мистецтво виховання має ту особливість,

що майже всім воно здається справою знайомою й зрозумілою,
а іншим - навіть легкою, і тим зрозумілішою і легшою здається воно,
чим менше людина з ним знайома теоретично і практично.
                                                                      К. Ушинський

ПРОГРАМА ВИХОВАННЯ

I.             «Я» (розвиток особистості дитини)


Основні якості особистості: охайність, неохайність, чемність, стриманість, обережність, уважність, організованість, дисциплінованість, турботливість, привітність, спокійність, ввічливість, доброзичливість, тактовність, слухняність, ініціативність, самостійність, відповідальність, вимогливість, самоповага,
Основні поняття: повсякденний, святковий, спортивний одяг; блондинка, брюнетка, шатенка, кароока, блакитноока; поняття «фізичне» та «емоційне» здоров’я; позитивні та негативні риси характеру людини; поняття «здоровий спосіб життя»; «емоційне здоров’я»; стрес; фізкультура,  спорт.
Зміст роботи
Зовнішній вигляд людини
ü Формування вміння оцінювати власний зовнішній вигляд та зовнішній вигляд оточуючих;
ü формування звички здійснювати контроль за власною зовнішністю, поставою та ходою;
ü формування адекватного інтересу до власного зовнішнього вигляду;
ü формування естетичного смаку;
ü формування особистісних якостей (охайності, стриманості, відповідальності, сумлінності, самостійності, самокритичності);
ü розвиток диференційованого сприймання;
ü розвиток концентрації уваги;
ü розвиток уміння сприймати, аналізувати, узагальнювати, порівнювати, оцінювати, робити висновки;
ü розширення точності пам’яті;
ü розширення активного словника;
ü розвиток практичних умінь із самообслуговування;
ü виховання бажання гарно виглядати;
ü виховання бережливого ставлення до речей.
Самопочуття
ü Формування уміння сприймати себе адекватно;
ü формування навичок самооцінювання, самоконтролю;
ü формування позитивного ставлення до себе та до інших;
ü формування уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
ü розширення видів діяльності;
ü формування навичок та звичок здорового способу життя;
ü формування мотивації до регулярних занять фізкультурою;
ü формування уявлень про себе;
ü формування позитивних рис характеру;
ü збагачення  активного словника;
ü розвиток чуттєвої сфери;
ü розвиток зв’язного мовлення;
ü розвиток координації рухів;
ü розвиток кінестетичних відчуттів;
ü корекція та розвиток рухової сфери;
ü виховання врівноваженості;
ü виховання здатності співпереживати;
ü виховання самоповаги.
Здоров’я
ü Уточнення та розширення уявлень про здоровий спосіб життя;
ü формування звички дотримуватися санітарно-гігієнічних вимог;
ü формування навичок здорового способу життя;
ü формування мотивації щодо дотримання здорового способу життя;
ü формування прагнення бути здоровою людиною;
ü формування вміння отримувати задоволення від рухової діяльності;
ü формування позитивних звичок на основі відповідних навичок і вмінь;
ü формування вміння уникати залучення до вживання наркотичних речовин;
ü формування вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки (шкідливі звички –захворювання – симптоми –погане самопочуття тощо);
ü формування вміння зберігати рівновагу в стресовій ситуації;
ü формування навичок самоконтролю;
ü формування усвідомлення відповідальності за власне здоров’я;
ü формування навичок безпечної поведінки;
ü формування комунікативних навичок;
ü формування вміння вчасно реагувати на змінену ситуацію;
ü формування навичок отримувати та використовувати надану інформацію;
ü формування вміння мобілізуватися у надзвичайних ситуаціях;
ü формуваня вміня надавати допомогу тим, хто її потребує;
ü розвиток точності, злагодженості, скоординованості рухів;
ü розвиток емпатії (розуміння почуттів, станів іншої особи);
ü уточнення та збагачення словникового запасу;
ü розвиток зв’язного мовлення;
ü сприяння руховій активності;
ü корекція та розвиток рухової сфери;
ü корекція постави та ходи;
ü виховання відповідальності за власне здоров’я;
ü виховання ініціативності, самостійності і відповідальності;
ü виховання культури харчування;
ü виховання обережного ставлення до спілкування з незнайомими людьми;
ü виховання вміння  зберігати рівновагу в стресовій ситуації, не розгублюватися;
ü виховання негативного ставлення до шкідливих звичок;
ü виховання охайності, естетичних почуттів, естетичного смаку.
Культура поведінки
ü Формування навичок та звичок культурної поведінки (в школі, вдома, на вулиці, громадських місцях тощо);
ü формування вміння користуватися послугами довідкових та екстренних служб;
ü збагачення активного словника;
ü розвиток емоційної сфери;
ü розвиток виразності мовлення та міміки під час спілкування;
ü удосконалення діалогічного мовлення з використанням мовленнєвих і немовленнєвих засобів комунікації;
ü розвиток комунікативних умінь;
ü виховання моральних якостей (доброзичливості, ввічливості, тактовності).
Самоідентифікація
ü Формування національної самосвідомості;
ü формування елементів критичного мислення;
ü формування самостійності в діяльності;
ü формування позитивного ставлення до своєї зовнішності, статевої приналежності, власного імені та прізвища;
ü формування навичок безпечної поведінки;
ü формування вміння звернутися по допомогу та скористатися нею;
ü формування навичок самоконтролю та адекватної самооцінки;
ü формування вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
ü формування вміння аналізувати ситуацію та визначати послідовність власних дій;
ü формування вміння передбачати наслідки вчинків (власних і чужих);
ü формування здатності самостійно вирішувати життєві ситуації;
ü формування усвідомлення себе як представника певної статі;
ü формування адаптивних форм поведінки;
ü формування навичок і звичок позитивної поведінки;
ü розвиток узагальненості та диференційованості сприймання;
ü розвиток усвідомлення відповідальності за власні дії та вчинки;
ü корекція та розвиток процесів узагальнення та абстрагування;
ü збагачення словникового запасу;
ü удосконалення навичок монологічного мовлення;
ü розвиток уміння помічати свої чесноти і пишатися ними;
ü корекція відчуття неповноцінності;
ü розвиток емоційності;
ü розвиток уяви, пам’яті, словесно-логічного мислення;
ü розвиток усвідомлення власних особистісних якостей;
ü виховання жіночності (мужності);
ü виховання відповідальності та вимогливості до себе;
ü виховання слухняності;
ü виховання уважності, організованості та дисциплінованості;
ü виховання упевненості у собі;
ü виховання самоповаги.
ІI.             «Я і родина»
(виховання особистості дитини як члена родини)

Основні якості особистості: уважність, тактовність, жіночність (мужність),
відповідальність, чуйність, доброта, врівноваженість, доброзичливість, економність, бережливість, шанобливе ставлення, турбота.
Основні поняття: «сім’я», «родина»; неповна сім’я, тактовність, врівноваженість, економність, дбайливість, традиція.
Зміст роботи
ü Формування соціальної ролі члена сім’ї;
ü формування інтересу до історії своєї родини;
ü формування здатності враховувати думку інших людей;
ü формування відповідального ставлення до виконання своїх обов’язків у сім’ї;
ü формування почуття відповідальності за молодших;
ü формування усвідомлення себе як представника певної статі;
ü формування навичок культури спілкування з членами родини, вміння уникати конфліктів;
ü формування навичок культурної поведінки;
ü розвиток зв’язного мовлення;
ü збагачення емоційно-почуттєвої сфери;
ü виховання позитивних якостей особистості (відповідальності, уважності, чуйності, доброти, врівноваженості, доброзичливості тощо);
ü виховання жіночності (мужності);
ü виховання ввічливого, чуйного, шанобливого і дбайливого ставлення до членів родини;
ü виховання уважного й тактовного ставлення до дітей із неповної родини та дітей-сиріт;
ü виховання економності та бережливості;
ü виховання шанобливого ставлення до сімейних традицій.

ІІI.             «Я і школа»
(виховання особистості дитини як учня, члена шкільного колективу)


Основні якості особистості: пунктуальність, самостійність, точність, оперативність, ретельність, старанність, вправність.
Основні поняття: дисципліна пунктуальність, самостійність, точність, оперативність, ретельність, старанність, вправність, співчуття, гостинність.
Зміст роботи
ü Формування вміння керуватися суспільними правилами поведінки;
ü формування у школярів пунктуальності, самостійності, точності, оперативності, ретельності, старанності, вправності;
ü формування уміння і бажання разом спілкуватися, працювати і проводити дозвілля;
ü формування вміння самостійно організовувати власну діяльність і вільний час;
ü формування доброзичливого ставлення учнів одне до одного, до шкільних справ.
ü формування комунікативних умінь;
ü формування вміння помічати чесноти своїх товаришів і пишатися ними;
ü формування навичок культури спілкування з дорослими і товаришами;
ü формування загальнотрудових умінь;
ü формування вміння адекватно реагувати на успіхи і невдачі кожного із членів колективу і класу в цілому;
ü розвиток самоконтролю поведінки;
ü стимулювання мовленнєвої активності;
ü виховання культури міжособистісних стосунків.

IV.             «Я і довкілля» (розвиток уявлень про довкілля,
природу, формування природо відповідної поведінки)

Основні якості особистості: самостійність, відповідальність, уважність, обе-режність, спостережливість, охайність.
Основні поняття: хвилина, секунда, доба, день, тиждень, місяць, рік, пора року, занедбаність, засміченість, гарно, охайно, привабливо.
Зміст роботи
Орієнтування в часі
ü Формування вміння користуватися годинником, календарем і т.д. для визначення часу;
ü формування вміння встановлювати часові зв’язки між об’єктами та явищами довкілля;
ü розвиток уміння орієнтуватися в часі, оперувати відповідними поняттями;
ü розвиток уяви.
Орієнтування в просторі
ü Розвиток уміння орієнтуватися у просторі;
ü формування вміння орієнтуватися в незнайомих умовах;
ü розвиток уваги та уявлення;
ü корекція та розвиток рухової сфери;
ü розвиток просторової уяви;
ü формування вміння встановлювати просторові зв’язки між об’єктами та явищами довкілля;
ü формування комунікативних навичок;
ü виховання самостійності та відповідальності.
Довкілля
ü Формування знань про свою малу Батьківщину, інтересу до її минулого та сьогодення;
ü збагачення знань про об’єкти сфери обслуговування людей;
ü формування мотивації до відвідування осередків культури та спорту;
ü формування бережливого ставлення до природи та пам’яток рідного міста;
ü формування вміння виокремлювати в довкіллі привабливе, гарне, яскраве; 
ü розвиток просторової орієнтації та просторово-часових уявлень;
ü розвиток емоційно-ціннісної сфери (викликати радість від зустрічі з цікавими куточками міста);
ü стимулювання до опанування нових видів діяльності;
ü формування навичок самостійної поведінки;
ü формування вміння користуватися допомогою;
ü формування умінь орієнтуватися в новій ситуації, отримувати інформацію та користуватися нею;
ü розвиток процесів узагальнення;
ü збагачення словникового запасу;
ü виховання уважності та обережності.
Природа
ü Збагачення уявлень про об’єкти живої та неживої природи;
ü формування усвідомлення відповідальності за збереження природи;
ü формування навичок природовідповідної поведінки;
ü формування причинно-наслідкового мислення;
ü формування вміння захищати власне здоров’я від впливу шкідливих факторів;
ü формування уміння емоційно сприймати красу довкілля;
ü формування вміння відрізняти гарне, охайне, привабливе в природі від занедбаного, засміченого;
ü розвиток спостережливості;
ü поширення словникового запасу;
ü виховання дбайливого ставлення до довкілля;
ü виховання любові до природи та рідного краю; охайності, дбайливості, працелюбності.

V.           ”Я і соціум”(виховання особистості дитини як члена суспільства)


Основні якості особистості: ввічливість, уважність, тактовність, чемність, стриманість.
Основні поняття: тактовність, стриманість, конфлікт, інтонація, дозвілля, спілкування, прохання, подяка.
Зміст роботи
ü розширення кола спілкування;
ü формування комунікативних навичок;
ü формування навичок діалогічного й монологічного усного мовлення;
ü формування навичок підтримки та збереження міжособистісної злагоди;
ü формування навичок володіти собою;
ü формування мотивації до спілкування українською мовою;
ü розвиток уміння користуватися основними засобами спілкування;
ü розвиток уявлень про суспільне оточення;
ü розвиток усного зв’язного мовлення;
ü збагачення та активізація словника;
ü регулювання інтонаційної виразності мовлення;
ü удосконалення вміння планувати власну діяльність, здійснювати самоконтроль;
ü виховання культури мовлення та спілкування. 

                                    VI.             ”Я і Батьківщина”(виховання особистості дитини як громадянина держави)

Основні якості особистості: відповідальність, непримиренність до проявів насилля.
Основні поняття: президент країни, Верховна Рада, міліція, суд, дискримінація, Конституція України, Загальна декларація ООН «Про права людини», права та обов’язки, органи місцевого управління та правопорядку.
Зміст роботи
ü розширення уявлень про державу та її функції, органи управління, правопорядку тощо;
ü збагачення уявлень про свої права та обов’язки;
ü формування відповідальності за власні вчинки та поведінку;
ü формування усвідомлення власних прав;
ü формування відповідального ставлення до виконання обов’язків школяра;
ü формування громадянської самосвідомості;
ü збагачення активного словника;
ü виховання непримиренності до проявів насилля.

VII.             «Я і мистецтво»
(виховання ціннісного ставлення до мистецтва)

Основні поняття: композитор, художник, співак, поет, письменник, декоративно-ужиткове мистецтво, народна пісня й танець, усна народна творчість, музей, театр, галерея, бібліотека.
Зміст роботи
ü конкретизація знань про різні сфери діяльності митця (створення картин, скульптур, прозових, поетичних, музичних творів, побутових речей);
ü формування інтересу до українського народного мистецтва, поваги до культурної спадщини України, її традицій;
ü формування мотивації до відвідування закладів культури;
ü формування потреби в художньо-творчій самореалізації;
ü розвиток естетичного сприймання, емоційно-образної пам’яті;
ü активізація емоційно-почуттєвої сфери;
ü стимулювання до безпосередньої участі в мистецьких заходах.

VIII.             «Я і праця»
(виховання ціннісного ставлення до праці)

Основні якості особистості: працелюбність, охайність, сумлінність, відпо-відальність, дисциплінованість, вимогливість до себе, почуття обов’язку.
Основні поняття: «суспільно корисна праця», хімчистка, мікрохвильова піч,
кулінарні рецепти, закуска, штопання, зашивання, накладання латки.
Зміст роботи
ü Формування навичок і звичок самообслуговуючої праці;
ü розширення уявлень про види професій та їх представників;
ü формування організованості в трудовій діяльності;
ü формування позитивного ставлення до праці;
ü формування вміння доводити розпочату роботу до завершення;
ü формування мотивації до виконання трудових обов’язків;
ü формування особистісних якостей (працелюбності, охайності, сумлінності, відповідальності,  дисциплінованості тощо);
ü стимулювання до активної участі в суспільно корисній праці;
ü розвиток потреби в праці;
ü виховання вимогливості до себе;
ü виховання поваги до людини праці;
ü виховання почуття обов’язку.

2 коментарі:

Блог Оранської Ірини Володимирівни: Ментальні карти у роботі вчителя

Блог Оранської Ірини Володимирівни: Ментальні карти у роботі вчителя : ЩО ТАКЕ МЕНТАЛЬНА КАРТА? Майндмеппінг (mindmapping, ментальні ка...