вівторок, 18 жовтня 2016 р.

ПІСОЧНА ТЕРАПІЯ

     У пісок люблять грати всі дітлахи без винятку! Ігри з піском розвивають дитину і допомагають пізнавати світ. А ще ці ігри можна використовувати для вирішення психологічних проблем у дитини.
     Ви напевно вже чули про пісочну терапію (sandplay) - це терапія грою, захоплюючий, творчий і в той же час зцілюючий процес.
     Дитині пропонується піднос із піском, вода і безліч різних об'єктів і матеріалів для будівництва пісочного світу (наприклад, будиночки, дерева, фігурки тварин, ляльок). На піску можна створювати химерні картини, ландшафти, нескінченно змінювати і перебудовувати їх відповідно до свого бажання. Таким чином, в процесі pобoти з піском малюк з психологічною проблемою з «потерпілого» або пасивного спостерігача поступово перетворюється в творця, будівельника свого життя. Цей метод ефективний, тому що дітям важко описати, що з ними відбувається, їм простіше висловити всі свої переживання в грі.
     Що дає пісочна терапія?
     Відкриває творчий потенціал дитини, викликає бажання експериментувати, стимулює пізнавальну активність.
     «Відчиняє» глибинні почуття, допомагає пережити травмуючий досвід в безпеці, зустрітися зі страхами повторно і впоратися з ними. Наприклад, мама надмірно опікує доньку, не дає їй свободи. Дитина не промовляє своїх бажань. Але в пісочниці свою фігурку поміщає в клітку, захищаючи її парканом з усіх боків, або в ямку. Це її почуття в даний момент.
     Розвивається тактильна чутливість, увага, пам'ять, мислення, мова і моторика.
Навчає навичкам спілкування і сюжетно-рольової гри.
     «Заземлює» негативну енергію, знімає напругу, тривогу, сприяє релаксації.
Дитина отримує перший досвід у грі, який вона потім переносить у своє реальне життя.
     Пісочний світ підкорюється волі і бажанням дитини, знімаються батьківські заборони. Ви можете запропонувати дитині пограти з піском і, спостерігаючи за грою, краще зрозуміти свою дитину.

21 коментар:

  1. Використання пісочниці у роботі з дітьми початкових класів дає можливість розв’язати такі проблеми:

    y розвинути у дитини інтерес до пізнання себе та довкілля; y розвинути у дитини тактильні відчуття, здатність виражати свої емоції;
    y розвинути мислення, увагу, пам’ять, мову та моторику;
    y навчити дитину аналізу та синтезу, уявля- ти та відтворювати свої думки; y зменшити рівень негативізму, агресії;
    y сприяти гармонізації особистості. Серед переваг методу варто відмітити його універсальність.

    ВідповістиВидалити
  2. Символічне значення матеріалів у пісочній терапії, описує І. Н. Сакович. Вона відзначає, що:
    - вода – символ безсвідомого і емоційного, метафора очищення;
    - пісок – символізує землю;
    - люди – часто символізують реальних індивідуумів, що присутні в житті дитини, вони мають символічне значення авторитетних особистостей, що мають вплив на дитину. Фігурки людей також символізують аспекти індивідуальності клієнта;
    - тварини – можуть символізувати інтуїтивну і інстинктивну сторону життя клієнта, а також відображають різні аспекти характеру дитини. Наприклад, лев може відображати сильну і агресивну сторону, а ягня – вразливу рису особистості. Однак важливо пам’ятати, що діти різних культурних традицій можуть відчувати різні почуття пов’язані з тваринами;
    - рослини – для багатьох людей символізують цикл життя, сили життя, смерть та відродження. Сезони (пори року) нагадують нам о мінливих якостях фізичного світу;
    - корисні копалини – метали та дорогоцінні камені можуть символізувати стабільність, постійність, ґрунтовність і захист. Для дітей це символізує душу;
    - будівлі – для дитини часто вони мають дуже велике значення. Наприклад, дім може символізувати схованку, захист, або усамітнення. У розширеному масштабі дім може бути символом «Самості»;
    - транспорт – може бути метафорою психофізіологічного стану дитини. Транспортний засіб може бути символом руху і змін. Також він може означати контроль (самокерування), свободу. Пісок не має структури і можуть перетворитися за бажанням дитини в будь-яку річ: поверхню луни, зибучі піски, пляж, засіб для чистоти і т. п. Його можливості без кордонів.

    ВідповістиВидалити
  3. У роботі використовую
    Гра «Тематичний світ»
    Таким чином можна пропрацювати актуальну проблему. Дітям дається інструкція, наприклад, побудувати світ «Мій дитячий садок», «Моя школа» і т. д. (залежно від проблематики). Між фігурами можна вести діалоги, програвати мініспектаклі життєвих подій.

    Гра «Сімейна гра»
    Беруть участь всі члени сім’ї, вони будують спільний світ, що відображає їх реальну сімейну ситуацію. Потім світ «оживає» – протягом 5-10 хвилин пропонується пожити в цьому світі, проаналізувати свої почуття. Потім родина будує «ідеальний світ», враховуючи потреби кожного, далі проводиться обговорення, вибираються ті мініатюри, які могли б бути помічниками для досягнення ідеальних стосунків у сім’ї. Ця гра допомагає знайти компроміс для всіх членів сім’ї і сприяє гармонізації відносин.

    Гра «Чарівний пісок»
    Мета: розвиток тактильно-кінетичної чутливості, зняття емоційної напруги.
    Інструкція: “Перед тобою пісок. Хочеш занурити в нього руки? (Відповідь дитини). Опусти руки в пісок і розкажи про свої відчуття (теплий, сухий, розсипається, тече крізь пальчики). Пропусти між пальчиками. Відчувається тепло власних рук? Які спогади (почуття) охоплюють тебе? Щось можеш пригадати?
    Давай виконаємо такі вправи:
    • ковзай долонями по поверхні піску, виконуючи зигзагоподібні і кругові рухи (як машинки, змійки);
    • виконай ті ж рухи, поставивши долоню на ребро;
    • зроби відбитки кулачків; ребрами долонь зроби химерні візерунки на поверхні піску; знайди схожість з іншими предметами (ромашка, сонечко, травинка, дерево, їжачок);
    • пройдися по поверхні піску кожним пальцем по черзі правою і лівою рукою (можна групувати пальці по два, три, чотири і т. д.)
    • пограй на поверхні піску, як на клавіатурі піаніно або комп’ютера
    • занур в сухий пісок кисті рук і починай ними ворушити, спостерігаючи за тим, як змінюється піщаний рельєф
    • звільни руки від піску, не здійснюючи різких рухів, тільки ворушачи пальцями і здуваючи піщинки
    Запитання після вправи: що ти відчував при роботі з піском? Тобі було приємно чи ні?

    Гра “Відбитки наших рук”
    На рівній поверхні піску дитина і дорослий по черзі роблять відбитки кистей рук: внутрішньою і зовнішньою стороною. Важливо затримати руку на піску, злегка вдавивши її, і відзначати свої відчуття. Дорослий починає гру, розповідає про свої відчуття: “Мені приємно. Я відчуваю прохолоду (або тепло) піску. Коли я рухаю руками, я відчуваю маленькі піщинки. А що відчуваєш ти?”

    Гра “Пісочний дощик”
    Психолог: “В нашій пісочниці може йти незвичайний пісочний дощик і дути пісочний вітер. Це дуже приємно. Ви самі можете влаштувати такий дощик і вітер.”
    Інструкція: дитина повільно, а потім швидко сипле пісок зі свого кулачка в пісочницю, на долоню дорослого, на свою долоню.
    Потім із закритими очима дитина кладе долоню на пісок, а дорослий сипле пісок на один з пальчиків. Дитина повинна вгадати, на який саме. Гра сприяє регуляції м’язового напруги.

    Гра “Незвичайні сліди”
    Мета: розвиток тактильної чутливості.
    “Йдуть ведмежата” – дитина кулачками і долонями з силою натискає на пісок.
    “Стрибають зайці” – кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні піску, рухаючись в різних напрямках.
    “Повзуть змійки” – дитина розслабленими / напруженими пальцями рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).
    “Біжать жучки-павучки” – дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки в пісок, зустрічаючись під піском руками один з одним – “жучки вітаються”).

    Гра “Змійки”
    Мета: зняти емоційне напруження
    Інструкція: візьми Змійку за голову або хвіст і проведи по піску. Тепер візьми мотузку так, як ручку, плавно пройди по зміїному сліду. Потім можна взяти Змійку за голову і малювати візерунки: кружечки, петельки, палички.

    Гра «Занурення рук в пісок»
    Занурення під керівництвом дорослого всієї кисті в пісок, а потім обережне розкопування кожного пальця дорослим. Дана гра спрямована на підвищення тактильних відчуттів і на подолання страхів.

    ВідповістиВидалити
  4. Корисний матеріал, обов'язково використаю.

    ВідповістиВидалити
  5. Корисний матеріал, обов'язково використаю.

    ВідповістиВидалити
  6. Також цікаво дітям коли пісок використовується на столі з підсвіткою знизу - виходить пісочне шоу.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Справді, це дуже гарно й цікаво. Я бачила як із цим працюють, але, на жаль, у нас у школі поки що такого немає. Якщо знайдуться спонсори, які допоможуть створити сенсорну кімнату, то це буде дуже корисно для діток.

      Видалити
  7. як щось середнє між піском та пластилином є кінетичний пісок, який не розсиплюється. також знімає напругу у дітей та дорослих.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. А з кінетичним піском діти працюють...їм дуже подобається...із задоволенням виліплюють різні фігурки, видавлюють форми.

      Видалити
  8. як щось середнє між піском та пластилином є кінетичний пісок, який не розсиплюється. також знімає напругу у дітей та дорослих.

    ВідповістиВидалити
  9. Гарний сайт, цікаві наробітки, дякую!

    ВідповістиВидалити
  10. Метод sandplay (пісочна гра)- незвична техніка, завдяки якій дитина будує свій світ у мініатюрі з піску. Граючись, дитина виражає з піску те, що спонтанно виникає в її свідомості. Під час ігор з піском дитина створює свій індивідуальний і неповторний світ.

    ВідповістиВидалити
  11. Також піском можна і малювати.Перед заняттям готується трафарет. Для цього на білий аркуш паперу наноситься малюнок, наприклад, кішка. Потім цей малюнок вирізається, завдяки чому отримуємо трафарет. Трафарет накладається на аркуш паперу і замальовується клеєм. Не страшно, якщо дитина виходить за межі малюнка, верхній листок буде зніматися. Колір піска дитина має самостійно обрати. Далі вона притрушує піском зображення кішки, зайвий пісок зсипає у ящик, знімає трафарет і отримує розфарбовану кішечку. Після цього зображення можна домалювати - очі, носик, ротик.

    ВідповістиВидалити

Блог Оранської Ірини Володимирівни: Ментальні карти у роботі вчителя

Блог Оранської Ірини Володимирівни: Ментальні карти у роботі вчителя : ЩО ТАКЕ МЕНТАЛЬНА КАРТА? Майндмеппінг (mindmapping, ментальні ка...