Основною формою діяльності
дитини в школі є навчання. У процесі нього учні здобувають певний обсяг знань з
різних навчальних предметів і на цій основі набувають умінь і навичок. Учитель керує навчальною діяльністю учнів, визначає обсяг, типи і
методи вивчення навчального матеріалу, передбаченого програмою. Важливою функцією
вчителя є викладання навчального матеріалу та контроль за ходом і якістю засвоєння
його учнями.
Відомо, що основною формою організації навчання в школі є урок. Проблема
уроку постійно знаходиться в центрі уваги педагогів на всіх етапах розвитку школи.
Процес навчання в спеціальній школі має чітко визначену корекційну спрямованість. Це означає, що кожна тема, яка вивчається на уроці, кожен метод
і прийом, використаний вчителем, повинні не лише сприяти збагаченню учнів знаннями,
вміннями і навичками, а й виправляти певні вади психофізичного розвитку: мови,
мислення, сприймання та ін. Успішно виконати ці завдання, що стоять перед
спеціальною школою, можна лише тоді, коли всі педагогічні заходи спрямовуються
на корекцію психічного і фізичного розвитку дітей з особливими потребами.
Щоб діти з вадами інтелекту успішно засвоїли навчальний матеріал,
потрібно активізувати і використовувати в навчанні їх життєвий досвід: подавати
навчальний матеріал відповідно пізнавальним можливостям; додержуватись
наступності в навчанні; систематично контролювати засвоєння учнями навчального
матеріалу для своєчасної спрямованості і корекції виявлення недоліків; систематично
навчати їх прийомів розумової роботи; спиратись в навчанні на наочно-предметну
діяльність учнів.
Корекційну спрямованість процесу навчання
в спеціальній школі не можна розглядати як додаток до
основного змісту роботи школи. Вона становить суть навчально-виховного процесу. Навчання в школі – це єдиний процес, ланки якого органічно
пов’язані між собою й обумовлюють одна одну. Так, сприймання учнями навчального
матеріалу є необхідною передумовою засвоєння ними знань. Знання, в свою чергу,
сприяють формуванню в учнів користування вміннями і навичками.
Для
розв’язання корекційних завдань на уроці в спеціальній школі запроваджуються
допоміжні засоби:
а) спрощується структура й зменшується обсяг знань
під час пояснення нового матеріалу відповідно до обмежених пізнавальних
можливостей учнів;
б) уповільнюється темп навчання, що відповідає
уповільненості психічних процесів, які відбуваються в розумово відсталих
учнів;
в) багато разів повторюється щойно поданий
навчальний матеріал на всіх етапах його вивчення, щоб запобігти забуванню,
нечіткості сприймання;
г) максимально використовується предметна
діяльність і досвід дітей під час формування важких для них узагальнень;
д) забезпечується взаємокомпенсація функцій різних
аналізаторів, використовується слово, дія й наочне сприймання, щоб запобігти
розриву між практичними діями, образами і поняттями;
е) складні знання розчленовуються на окремі частини
для ґрунтовного вивчення кожної з них окремо з наступним відтворенням початкової
структури знань;
є) використовуються різні види інструкцій,
попередньо плануються дії;
ж) учнем і вчителем спільно виконуються частина
завдань, якщо учень не може сам його виконати; з) за допомогою запитань,
показу, тренувань, щоденних виправлянь виправляються й уточнюються дії учнів,
якими керує вчитель.
Корисна інформація, дякую
ВідповістиВидалити